Запитання? +38-067-547-22-33, +38-067-234-42-16

Як організувати ефективний тренінг – 7 порад від Олега Хоменка

Відомий український медіа-тренер Олег Хоменок поділився знаннями з організації ефективного тренінгу з гостями вечірки від ІРРП  “Друзі-Гроші-Урожай”, що відбулася 10 жовтня у Києві.

Як виявилось, більшість із 60 учасників та учасниць події раніше брали участь у тренінгах Хоменка, приблизно третина – тренери, які також вчилися у нього.

Під час двогодинної лекції йшлося про компетенції тренінга, ефективні способи навчання для дорослих, фактори результативності тренінгу, взаємодію між усіма сторонами (тренером і замовником, тренером і учасниками).


Публікуємо кілька коротких тез цієї лекції, корисних як для організаторів тренінгів, так і для тренерів.

1. Компетенція тренера – передусім!
Вісім ключових рис ефективного тренера (окрім, власне, володіння темою на експертному рівні):

  • комунікація,
  • аналітичне мислення,
  • гнучкість,
  • побудова взаємовідносин,
  • стресостійкість,
  • здатність впливати і переконувати,
  • планування і організація,
  • креативність.
  1. Що важливо знати про аудиторію

Дуже важливо розуміти, як навчаються дорослі: люди засвоюють знання по-різному. Тому потрібен індивідуальний підхід до різних учасників. Існує чотири типи людей за сприйняттям нової інформації:

  • Активісти – краще навчаються, коли осягають на практиці.
  • Аналітики – краще вчаться, коли спостерігають. Їм потрібен час.
  • Теоретики – зіставляють знання практичні і теорію.
  • Прагматики – шукають прикладну цінність знань та прагнуть застосовувати їх на практиці.
    Активісти охоче беруться за практичні завдання, аналітикам потрібна системна подача інформації, теоретики цінують теоретичне підгрунтя, для прагматиків на першому місці – користь отриманих знань.
  1. Враховуйте очікування всіх сторін

Очікування учасників тренінгу і його замовників мають збігатися. Що має бути результатом навчання: вміння, навички, знання чи зміна ставлення? Відповідно до цього потрібно обирати певний тип тренінгу або комбінацію елементів тренінгів різних типів. 

Типи тренінгів відповідно очікуваного результату:

  • Тренінг знань дає знання, розуміння, осмислення.
  • Тренінг навичок дає вміння, практичний досвід, навички.
  • Тренінг ставлення змінює ставлення учасників, результатом його є оцінка, рефлексія, бажання, готовність до певних дій.

“Чистих” видів тренінгів не існує.

  1. Комбінуйте стилі “тягни” та “штовхай”

Існують три фактори,що впливають на результативність тренінгу: очікуваний результат, тривалість, кількість учасників. Варто розуміти, що наприклад, за короткий тренінг з великою кількістю учасників не вдасться, наприклад, забезпечити опанування складними навичками.

Окремо слід задуматися над стилями впливу на аудиторію – їх є два типи: “штовхай”і “тягни” та комбінацією їх для максимальної ефективності.
“Штовхай” – це коли тренер читає лекцію, пояснює, демонструє, інструктує, ділиться роздумами. Тобто він пропонує, штовхає свої знання і вміння.
“Тягни” –  тренер залучає учасників, пропонує щось зробити самостійно, підтримує, надихає, запитує. Тобто – витягує знання і емоції, щоб перетворити їх у нові знання і навички.

  1. Між тренером і замовником завжди є бриф!

Бриф – короткий опис з основними деталями. У ньому зазвичаю вказують тему тренінгу, мету, тривалість, цільову аудиторію, тренерів та очікувані результати.
Мета має бути сформульована за принципом  SMART. Це англомовна абревіатура (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, and Timely), кожна буква якої означає критерій поставлених цілей: конкретність, вимірність, значущість, досягненість та обмеження в часі.

Правильно складений бриф допомагає в роботі як тренерам, так і організаторам.

  1. Завжди пишіть детальний анонс тренінгу

Від того, як складений текст анонсу залежить, хто його побачить, хто зверне увагу, хто потрапить на тренінг і чи буде це цільова аудиторія, яку очікує організатор.

Що має бути у гарному анонсі::

  • Дата, місце проведення, тривалість
  • Тема, мета, очікувані результати, програма або технічна деталізація
  • Для кого – цільова аудиторія
  • Хто організатор / донор
  • Тренери та експерти (інформація про них)
  • Умови участі (платно / безкоштовно)
  • Лінк на анкету-заявку
  • Дедлайни подачі заявок та інформування відібранних учасників
  • Контакти організаторів
  1. Тренер працює не тільки під час тренінгу

Щоб тренінг був дійсно ефективним і всі сторони були задоволені результатом, тренерів варто долучати на всіх етапах.
Створення програми відповідно до завдань, відбір учасників, роздаткові матеріали, зворотній зв`язок, моніторинг результатів, а іноді і менторство – до усіх цих процесів можна і варто залучати тренерів.  

Пам’ятайте: успішно проведений тренінг  – це той, матеріал з якого пам’ятаєш, а знання використовуєш.


Організатор події  – ГО “Інститут розвитку регіональної преси”.
Олег Хоменок – медіа-консультант Internews Network, медіа-тренер, що провів близько тисячі тренінгів. Має також досвід роботи журналістом.

Записала і підготувала Маргарита Рівчаченко

Маєте запитання, пропозиції, коментарі +38-067-547-22-33