Новини |

Сім ключових питань про створення стратегічного плану медіа та ГО

Корисні поради від експертів, що взяли участь у 3-денному тренінгу зі стратегічного планування за підтримки програми Королівства Нідерландів МАТРА (19-21 січня, Київ).

  1. Для чого потрібен стратегічний план?

Саме на стратегічному плані базується узгодження дій та рішень у підрозділах організації. Основні орієнтири при складенні такого плану: цілі та завдання, уявлення про конкурентні переваги, шляхи підвищення ефективності.

Правильно розроблений стратегічний план виведе громадську організацію з кризи, зорієнтує, куди рухатися.

Головне перед написанням Стратегічного плану (СП) – прописати Місію, Бачення та Цінності.

  1. Як сформулювати місію?

Місія – основоположний елемент корпоративної філософії, яка відображає мету існування організації, виражає цінності засновників. Це своєрідне послання усім, хто пов’язаний із громадською організацією.

При формулюванні місії варто враховувати наступні аспекти:

  • турбота про бенефіціарів (яким чином ми покращуємо життя людей, на яких спрямована діяльність організації);
  • однозначність;
  • унікальність (несхожість на місії конкурентів);
  • легкість (формулювання стисле, легко запам’ятовується);
  • реалістичність;
  • переваги.

Наприклад, місія Hromadske.TV:

Бути маяком в медіа-полі.

Бути зразком високих стандартів для інших.

Формувати вільну особистість у вільному суспільстві

Місія CNN: «Як тільки факти доведені, думки можуть бути сформовані. І хоча думки важливі, вони не змінюють фактів. Ось чому, в CNN, ми починаємо з фактів».

  1. Чим бачення відрізняється від місії?

Бачення – картина майбутнього, основна мета, до якої прагне організація. Формулювання вбирає в себе прагнення засновників і працівників організації. Якщо місія передає смисл існування і принципи, то бачення описує стан, у якому повинна вона опинитися – ідеальна ціль.

Бачення формулюється у стверджувальній формі. Питання, на які має відповідати бачення:

  • якою буде організація в майбутньому?
  • коли саме вона буде такою?
  • яким шляхом вона йшла, щоб стати такою?

Наприклад, бачення компанії Long John Silver’s: «Наше бачення: стати кращою мережею ресторанів швидкого обслуговування в Америці. Ми пропонуємо кожному відвідувачу смачні, здорові і недорогі страви з риби, морепродуктів і курчат, обслуговуємо швидко і ввічливо».

  1. На чому базується система цінностей?

Система цінностей організації відображає етичні й світоглядні засади роботи організації, а саме:

  • чому ви займаєтеся своєю справою, що вами рухає?
  • принципи – чим ви ніколи не поступитесь?
  • що цінуєте в партнерах?

Система цінностей згуртовує команду, мотивує її рухатися до мети, пояснює партнерам та зацікавленим особам, чого від вас чекати Це система координат для роботи ГО.

Після того, як у ГО прописані Місія, Бачення та Цінності, варто зосередити увагу на стратегії.

  1. Що таке стратегія?

Стратегія – це попередньо спланована реакція організації на зміни зовнішнього середовища, яка:

об’єднує місію, бачення і цінності в єдине ціле,

дає можливість довгострокового планування роботи організації,

дає відповіді на ключові питання щодо сутності організації,

забезпечує взаємодію усіх підрозділів організації,

аналізує сильні та слабкі сторони,

мінімізує опір і бар’єри (залучає союзників і стримує супротивників),

допомагає досягти результату.

Вибір стратегії – це визначення шляху до цілей за умов адаптації організації до умов зовнішнього середовища із врахуванням можливостей організації з відповідним розподілом ресурсів та координацією організаційної структури.

Стратегія розробляється, щоб полегшити управління організацією та прийняття управлінських рішень.

  1. Відповіді на які питання мають бути у стратегічному плані?

Без стратегії громадська організація, власне, як і в будь-яка інша, втрачає орієнтири і конкурентоспроможність. Результати погіршуються, виникає застій, менеджмент не може сформулювати ефективну модель управління. Стратегічний план має дати відповідь на три питання:

  • Де ми є? (оцінка сильних та слабких сторін організації, перспектив на найближчі 3-5 років);
  • Куди хочемо дійти? (оцінка зовнішнього середовища – можливостей та загроз: конкуренти, користувачі, законодавство, економічні та політичні умови, соціальні та культурні зміни. Такий аналіз допомагає мінімізувати ризики та вибрати перспективні напрямки);
  • Як ми збираємось цього досягти? (кроки, які мають зробити члени організації та менеджмент для досягнення цілей).
  1. Як зрозуміти, що настав час розробити стратегію?

Ознаки того, що варто сідати за написання стратегії організації:

  • криза, стагнація і ризик припинення діяльності;
  • нестача інформації й розуміння, куди рухатися;
  • структурна реорганізація;
  • відсутність зростання;
  • висока конкуренція в секторі;
  • активна протидія діяльності організації.

Організатор тренінгу – ГО «Інститут розвитку регіональної преси»

Учасники – керівники та програмні менеджери центрів розслідувальної журналістики  з —- регіонів України.

Тренери:

Олег Хоменок – медіа-тренер, старший радник з питань медіа Internews Network;

Ірина Негрєєва – незалежна консультантка та тренерка з управління проектами, моніторингу та оцінки.

Гостьові спікери:

Андрій Кулаков, директор з програмної діяльності, Інтерньюз – Україна;

Наталя Євченко, координаторка проекту «Посилення коаліції РПР» заступниця директора Центру демократії та верховенства права;

Олександра Бакланова, консультантка зі стратегічного розвитку та управління змінами, керівна партнерка компанії pro.mova.

69 total views, 3 views today