Запитання? +38-067-547-22-33, +38-067-234-42-16

Димова завіса

Автор: Анна ДІДОРА, Олександр АКИМЕНКО, Бюро журналістських розслідувань «Свідомо» (Київ), жовтень 2009


Як тютюновий бізнес обходить заборону на рекламу цигарок?

15 депутатів Верховної Ради пропонують повністю заборонити рекламу цигарок. Для чого? Хіба ж вона не заборонена на телебаченні, радіо, сторінках газет та журналів, на транспорті, в приміщеннях, на вулиці? Заборонена. Але тютюнові компанії навчилися успішно прослизати між червоними прапорцями.

Анна ДІДОРА, Олександр АКИМЕНКО, Бюро журналістських розслідувань «Свідомо»  (Київ), жовтень 2009

Як тютюновий бізнес обходить заборону на рекламу цигарок?

15 депутатів Верховної Ради пропонують повністю заборонити рекламу цигарок. Для чого? Хіба ж вона не заборонена на телебаченні, радіо, сторінках газет та журналів, на транспорті, в приміщеннях, на вулиці? Заборонена. Але тютюнові компанії навчилися успішно прослизати між червоними прапорцями.

Чого ми не помічаємо?

Спершу цитата із закону “Про рекламу”: “Спонсорування теле-, радіопередач, театрально-концертних, спортивних та інших заходів з використанням знаків для товарів та послуг, інших об\’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, забороняється”.

– Дві пачки «Честерфілд».

– Що?

– Дві пачки «Честерфілд»! Принесіть, і впустимо! – монотонно бубонів охоронець при вході на концерт популярного українського гурту “Esthetic Education”.

“Chesterfield” – торгова марка сигарет тютюнової компанії “Філіп Морріс”. “Esthetic Education” грали на фестивалі «Артефакт». Ідея організаторів була проста: охочі відвідати концерт мали намалювати малюнок, надіслати його через Інтернет та отримати в обмін запрошення. Для тих, хто не встиг це зробити, можна було взяти малюнок з собою і пройти безкоштовно.

Але охоронці, мабуть, про це і не чули. “Тільки дві пачки «Честерфілд»! Будь-яких”. Тим, хто їх не мав, доводилося вибиратися назад через сотні три охочих потрапити на концерт. “Малюнки вже не потрібні, щоб зайти – дві пачки цигарок!”, – попереджали вони всіх у черзі.

До кас розташованого поряд супермаркету – величезні черги… Дівчина-касир продає по дві пачки цигарок в руки. Всім – і пристаркуватим рокерам, і чотирнадцятирічним дівчаткам.

На концерт хотілося, тому я купила цигарки…

Чи часто фестивалі проводяться так? Ось дані про українські фестивалі, підтримані тютюновими компаніями лише за останні три місяці:

11 липня. “Global Gathering Freedom Festival” – фестиваль клубної музики. Кількість відвідувачів – приблизно 30 тисяч. Аудиторія – молодь. “Winston” активно розповсюджує свою продукцію. Яскравий синій бар, гарні дівчата та хлопці промоутери. Великий стенд і викладена на ньому ліхтариками цифра «55» – річниця торгової марки.

15 липня – 21 серпня. “Казантип” – фестиваль танцювальної музики. Кількість відвідувачів тільки на відкритті – 30 тисяч. Аудиторія – молодь, що полюбляє активний відпочинок на березі моря. На сайті “Marlboro” оголошено акцію – “Зірка Казантипу”, на сайті “Сhesterfield” – фестиваль як один із заходів їх “Відривного календаря”.

10-12 вересня. “Джаз Коктебель” – джазовий фестиваль. Кількість відвідувачів, за даними сайту фестивалю, також 30 тисяч. В рамках фестивалю було встановлено “Арт-ательє” цигарок “Сhesterfield”.

“Мені прийшов лист від “Chesterfield”, що я став переможцем акції “День Че” та виграв арт-ноутбук та арт-флешку”, – розповідає Василь Косий з громадянської мережі “ОПОРА”, який полював на рекламу тютюну в Україні. «Щоб дізнатися, як отримати свої призи, я почав телефонувати на гарячу лінію компанії, та мені ніхто не відповів. Зате нещодавно від тієї ж марки цигарок мені на мейл прийшло запрошення взяти участь у “Фестивалі снів” та виграти 2520 призів”, – додає він.

Ми перевірили, які акції такого типу проводяться просто зараз. При цьому обрали марки лише п\’яти сигарет, які найчастіше фігурували у звітах «ОПОРИ». Виявилося, що акції сьогодні проводять усі п\’ятеро…

Скільки це коштує?

“Від захворювань, спричинених тютюнопалінням, в Україні помре більше половини курців. За інформацією бази даних “Здоров\’я для всіх”, у 2005 році в Україні 56% всіх причин смертності були пов\’язані з тютюнопалінням”. Це дані з офіційного звіту Світового банку, присвяченого здоров\’ю в Україні.

В рейтингу факторів, що спричиняють найбільше захворювань, тютюнопаління випереджає навіть алкоголь. Воно є «бронзовим призером» – після високого кров\’яного тиску і високого рівня холестерину.

З цигарками пов\’язані чотири з десяти головних «убивць» українців: ішемічна хвороба серця, хвороба судин мозку, хронічні захворювання легень та рак трахеї, бронхів, легенів.

При цьому останні дані свідчать, що щороку кількість курців в Україні збільшується: жінок стає більше в середньому на 1,5-2%, а чоловіків – на 3-4%. Чоловіки найбільше палять на Сході, а жінки – на Півдні й у Києві. Це дані з цьогорічного звіту Міністерства охорони здоров\’я та Всесвітньої організації охорони здоров\’я, що описує паління в Україні.

Українські чоловіки за часткою курців обігнали увесь європейський регіон, а жінки – країни СНД.

Міжнародне дослідження «Здоров\’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді», в якому Україна брала участь у 2005-2006 роках, показало, що серед наших десятикласників та першокурсників палять 420 з тисячі хлопців та 260 з тисячі дівчат.

Як палять українські підлітки?

Вікова група

Стать

Пробували коли-небудь курити (%)

Курять на час опитування (%)

6-й клас (11-12 років)

Хлопці

38

8

Дівчата

20

2

8-й клас (13-14 років)

Хлопці

63

19

Дівчата

41

9

10-й клас або 1 курс ВНЗ (15-16 років)

Хлопці

80

42

Дівчата

84

26

Чому так сталося?

За оцінкою “Tobacco-Free Kids” – потужної міжнародної організації, яка бореться з тютюнопалінням, перша причина – дешеві цигарки.

Це підтверджують розрахунки ВООЗ та МОЗ: “У 1999-2006 році сукупна інфляція склала 98%, а ціни на цигарки зросли тільки на 16,7%. Можливо, це було головним фактором зростання поширеності куріння за останні роки”.

Ситуація почала змінюватися лише з кризою. Через падіння надходжень від податків уряд почав швидко підвищувати акцизи на цигарки. З 2008-го ціна пачки зросла вдвічі.

Друга причина – ефективна реклама. Треба розуміти, що Україна та її мешканці – здобич найбільших світових виробників цигарок, які повністю захопили цей ринок. Ось дані компанії «Euromonitor International» про розподіл його між гігантами світової індустрії тютюнопаління:

Кому належить український ринок тютюну?

Компанія

Бренд

2003

2004

2005

2006

2007

Philip Morris Ukraine AO

L&M, Marlboro, Chesterfield, Parliament, Vatra, Bond Street, Muratti, Virginia Slims, President, Optima, Marlboro Medium

24.5

28.3

31.5

33.3

32.9

Reemtsma Ukraine

Prima, Classic, Express 20, Славутич, Boss, West, Style Slims, R1, Davidoff, Столичні, West Blue, Delta

21.5

18.7

19.4

20.7

21.8

JT International Co Ukraine CJSC

Camel, Winston, Monte Carlo, Magna, More, Camel Subtle Flavor, Epique

9.3

10.3

11.9

13.5

15.7

Liggett-Ducat Ukraine

LD, Ronson, Saint George, Toryka, Glamor, Three Kings, Level, City, Sabranie, Sovereign, Dukat, Gold Bond, Klassica, Trussardi

11.6

14.5

16.2

16.7

13.4

BAT-Прилуки Tobacco Co JSC

Прилуки, Kent, Lucky Strike, Vogue, Otaman, Viceroy, Pall Mall, Alliance, Kozak

25.0

22.2

17.6

14.5

13.4

Altadis SA

Gauloises

0.0

0.0

0.0

0.0

0.1

Інші

 

8.1

6.0

3.5

1.4

2.7

Всього

 

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

Розділивши український ринок між собою, світові бренди принесли сюди апробовані в усьому світі технології завойовування людей.

У міжнародному звіті “Tabacoo-Free Kids” перераховані їхні прийоми.

Перший – спонсорство спортивних ігор, музичних та інших культурних заходів. Ось звідки три фестивалі за три місяці.

Другий – поп-культура й ексклюзивні заходи. “Тютюнова промисловість використовує гламурну молодь як “послів бренду”, щоб продавати й рекламувати свої товари”, – пишуть у звіті. Цьогорічний тиждень моди “Ukrainian Fashion Week” спонсорує “Glamour”. На вечірці “Godskitchen Urban Wave”, яку, за даними “Tobacco-Free Kids”, відвідало 15 тисяч людей, обслуговуючий персонал був одягнений у брендові костюми «Camel». Можна було придбати і цигарки, аксесуари.

Третій – розповсюдження реклами через Інтернет та мобільні телефони. Майже кожна тютюнова марка має власний сайт українською мовою. Реклама через Інтернет в законі “Про рекламу” не заборонена.

Четвертий – продаж цигарок у вашому районі. “Тютюнові компанії розмалювали і нанесли орнамент своєї продукції на стіни будівель – для кращої впізнаваності тютюнових брендів. Вони також створили мобільні реклами, які нанесені на автомобілі та вивіски”, – йдеться у міжнародному звіті.

П\’ятий – приціл на жінок і дітей. “Тютюнова промисловість впливає на жінок, використовуючи спокусливі зображення життєвої сили, витонченості, емансипації, вишуканості та сексуальної привабливості. Також створюються жіночі марки цигарок – як приклад, можна навести “Glamour” і “Vogue”, а особливо тонкі, легкі барвисті або ментолові сигарети”, – пишуть “Тabacco-Free Kids”.

Шостий прийом – пункти продажу. Якраз тут рекламу можна розміщувати, скільки хочеш. Це можуть бути як звичайні плакати, так і підставки або блюдця для грошей. Поряд з пунктами продажу проводяться промо-акції та виставки. Це називається BTL рекламою. А сама реклама розміщується на рівні очей. Підійдіть до кіоску – перевірте.

Сьомий прийом – включення в бренд нових категорій товарів та послуг. Тютюнова промисловість використовує свої торгові марки для вироблення продукції, що не має стосунку до тютюну. Це – одяг, аксесуари, настінні годинники, канцелярія, тарілки для грошей у магазинах, підставки під гарячі страви…

Восьмий прийом – ігри та конкурси. «Тютюнники» спонсорують конкурси, які провокують купити цигарки для того, щоб взяти в них участь. Саме так я потрапила на концерт “Esthetic Education”.

Нарешті, останній – цигарки безкоштовно. “Сигаретні дівчата”, найняті тютюновими компаніями, щоб роздавати продукцію, спонукають людей спробувати безкоштовні зразки”, – пояснюється у звіті “Tobacco-Free Kids”. Хіба ви не бачили таких дівчат?

Що робить влада?

15 депутатів, які пропонують повністю заборонити рекламу цигарок, представляють чотири з п\’яти фракцій парламенту: Партію регіонів, Блок Юлії Тимошенко, «Нашу Україну – Народну Самооборону» та Компартію. Серед них немає лише представників Блоку Литвина.

Їхній проект забороняє рекламу тютюну звичайною та електронною поштою, мобільним телефоном, в Інтернеті, на розважальних закладах та на автівках, спонсорувати заходи та проводити інформаційні кампанії з метою профілактики куріння серед населення за підтримки виробників сигарет.

Ще він – за заборону проводити різні ігри, лотереї, конкурси, події, що прямо чи опосередковано пов\’язані з тютюновими виробами або якщо умовою участі є придбання цигарок чи їх вживання. За тієї ж умови не можна буде пропонувати різні бонуси, премії, повернення готівки.

Також заборонять розміщувати рекламу сигарет у місцях, де вони продаються. Може бути тільки один плакат розміром не більше 40 на 30 см з текстовою інформацією про наявні цигарки та ціни на них.

За порушення цих заборон передбачається штраф від 30 000 до 50 000 гривень за кожен факт порушення.

Це співпадає з рекомендацією Світового банку. Перша з 10 його порад, як покращити здоров\’я українців, – повністю заборонити рекламу, підвищити податки на тютюнові вироби та проводити антитютюнову просвіту в школах.

Що це дасть? Дослідження у 22 країнах показало, що повна заборона реклами знизила вживання тютюну на 6,3%. Якщо припустити, що зараз в Україні курить 41% населення (як в останньому дослідженні) – це 19 мільйонів людей, а 6,3% від 19 мільйонів – це 1 млн. 188 тис. 756 людей, що врятуються від тютюнозалежності.

Маєте запитання, пропозиції, коментарі +38-067-547-22-33